W poprzednim poście na podstawie publicznie dostępnych informacji podjąłem się oceny pracy radnych. Przedstawiłem jedynie ilość złożonych interpelacji i zapytań. Oczywiście jest to tylko jeden z wymiarów pracy radnych. Po szczegóły odsyłam do poprzedniego wpisu: Jak monitorować aktywność radnych
Władza wykonawcza i uchwałodawcza
Władza samorządowa na szczeblu gminnym dzielimy na organ wykonawczy i uchwałodawczy. Władzę wykonawczą sprawuje Burmistrz lub Wójt, natomiast władzę uchwałodawczą Rada Miejska lub Rada Gminy. Zatem zgodnie z procesem stanowienia prawa Rada Miejska podejmuje decyzje co do istotnych kierunków funkcjonowania danej gminy poprzez podejmowanie uchwał dot. różnych planów i programów gminnych. Natomiast władza wykonawcza czyli Burmistrz lub Wójt zajmuje się realizacją uchwał podjętych w drodze głosowania przez Radę Miejską lub Radę Gminy.
Jaka jest rzeczywistość każdy z nas widzi. Politolodzy potwierdzają w swoich obserwacjach różnicę pomiędzy tym co ustawodawca tworząc ustawę o samorządzie gminnym chciał osiągnąć, a tym jak działają samorządy na codzień.
Podejmowane uchwały
Jedynymi osobami, które mogą głosować nad uchwałami są radni Rady Miejskiej. Natomiast projektu uchwał mogą być wnoszone przez różne organy. Zatem inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
- Burmistrz
- Klub Radnych
- Radni
- Grupa co najmniej 300 mieszkańców
W minionej kadencji najczęściej taka inicjatywa była realizowana przez Burmistrza, Radę Miejską jako całość, Komisję Skarg Wniosków i Petycji. Było tylko kilka uchwał gdzie inicjatywa została podjęta przez grupę radnych wymienionych z imienia i nazwiska lub klub, były to uchwały dot. m.in.:
- uczczenia Tajnej Organizacji Wojskowej „Gryf Pomorski”
- zmian w składzie prezydium Rady Miejskiej
- budowy ronda w Kiełpinie
- zaopiniowania projektu planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Staniszewskie Zdroje”
Rys. Zrzut ekranu z Bazy Aktów Własnych Urzędu Miejskiego w Kartuzach
Uchwały w liczbach
Na moment pisania tekstu nie opublikowano jeszcze uchwał podjętych na ostatniej sesji Rady Miejskiej, która odbyła się 28 lutego. Podczas tej sesji podejmowano 42 uchwały, i ich nie uwzględniono.
Łącznie w kadencji 2018 - 2024 podjęto 910 uchwał.
Ilość podjętych uchwał według grup tematycznych:
Budżet - 161
Gospodarka komunalna - 43
Gospodarka nieruchomościami - 161
Gospodarka odpadami - 46
Kąpieliska - 6
Nazwy ulic, placów i parków - 76
Ochrona środowiska - 6
Organizacje pozarządowe - 5
Oświata - 23
Plany i programy gminne - 31
Plany zagospodarowania przestrzennego - 70
Podatki i opłaty lokalne - 19
Pomoc społeczna - 31
Porozumienia - 58
Rada Miejska - 137
Rewitalizacja - 2
Skargi, wnioski i petycje - 16
Spółki prawa handlowego - 1
Stypendia - 2
Wybory - 6
Zabytki - 10
Jak widać powyżej najwięcej uchwał było związanych z gospodarką nieruchomościami, czyli m.in. sprzedażą, zakupem, zamianą nieruchomości będących w majątku Gminy Kartuzy. Taka sama ilość uchwał była związana z budżetem Gminy, czyli uchwalenie budżetu oraz Wieloletniego Planu Finansowego i zmian w tych dokumentach.
Wnioski
Początkowo chciałem zebrać informacje, które umożliwią określenie na ile radni są przygotowani do samodzielnego przygotowywania projektów uchwał. Zgodnie z założeniem grupa radnych ma taką możliwość, zatem może poprzez takie inicjatywy wpływać na konkretne kierunki. Niestety takie informacje są bardzo szczątkowe, gdyż sposób prezentacji informacji o uchwałach jest bardzo ubogi w te informacje. Brakuje możliwości śledzenia całego procesu tworzenia prawa lokalnego. Jest jeden z moich postulatów - Cyfryzacja Gminy Kartuzy.
Krzywdzącym byłoby stwierdzenie, że radni głosowali tylko nad uchwałami przedłożonymi przez Burmistrza, bo z pewnością podejmowali wiele innych działań jednak publiczne dostępne dane nie są w stanie pokazać tutaj żadnej jasnej informacji. Zatem z publicznie dostępnych danych wynika, że to Burmistrz czyli organ wykonawczy posiadając duże zaplecze pracowników przygotował najwięcej uchwał.
Dla dociekliwych:
Podjęte uchwały przez Radę Miejską
Imienny wykaz głosowań
Zdjęcie na okładce: ExpressKaszubski.pl